Město Kopřivnice - Kopřivnické noviny ze dne 25.06.2020 - Tatra zahájila čerpání do přehrady, výrazně jí pomáhá i déšť
Přejít na hlavní navigaci Přejít na vedlejší navigaci Přejít na obsah
Hlavička stránky
logo Facebook Město Kopřivnice
Štefánikova 1163/12
742 21 Kopřivnice
Telefon: (+420) 556 879 411
E-mail: posta@koprivnice.cz
ID datové schránky: 42bb7zg
IČ: 00298077
DIČ: CZ00298077
Kopřivnice - foto Yan a Baara Čelikovských - YB studio

Kopřivnické noviny

Kopřivnické noviny číslo 25/2020 ze dne 25.06.2020

Tatra zahájila čerpání do přehrady, výrazně jí pomáhá i déšť

(Počet zobrazení: 2010)
Lidé, kteří přišli v polovině minulého týdne na informační mítink na hráz větřkovické nádrže, se jako první dozvěděli o rozhodnutí Tatry začít čerpat vodu z Lubiny.
FOTO: D. MACHÁČEK
Lidé, kteří přišli v polovině minulého týdne na informační mítink na hráz větřkovické nádrže, se jako první dozvěděli o rozhodnutí Tatry začít čerpat vodu z Lubiny.
FOTO: D. MACHÁČEK

Kopřivnice (dam) – Tatra Trucks začala s čerpáním vody z řeky Lubiny do své nádrže ve Větřkovicích. Na informačním meetingu přímo na hrázi přehrady to v polovině minulého týdne oznámil generální ředitel a předseda představenstva automobilky Pavel Lazar. Tatra podle jeho slov plánuje, pokud jí to kvalita a množství vody v řece dovolí, přečerpávat vodu sto dní. Hladinu v nádrži by to mělo zvýšit zhruba o dva metry. Během hodiny čerpání jsou čerpadla schopná do přehrady ze zhruba kilometr vzdáleného koryta řeky dopravit asi 350 m3 vody. (Pro srovnání do pětadvacetimetrového krytého bazénu v Kopřivnici se vejde asi 375 m3 vody.) „Technologie nám umožňuje čerpat buďto do technologického zásobníku v areálu Tatry, nebo do přehrady. Máme proto na doplňování nádrže ve Větřkovicích k dispozici zhruba 12 hodin denně,“ vysvětlil ředitel Lazar. Během této doby mohou čerpadla do přehrady nahnat 420 tisíc litrů vody, což ovšem znamená zvýšení hladiny zhruba jen o 2 centimetry.

Čerpání vody z řeky do přehrady, nyní administrativně Větřkovického rybníka, Tatra roky odmítala. Nyní situaci přehodnotila a přijala rozhodnutí, které je pro ni nezanedbatelným rizikem. Nejen že v ekonomicky rozkolísané době zaplatí jen za elektřinu pro pohon čerpadel odhadem 100 tisíc korun, ale především přes opakovaná jednání s Povodím Odry je dopouštění přehrady z Lubiny právně v šedé zóně.

„Stanovisko Povodí není bohužel jednoznačné. Jde o atypický případ, pro který neexistuje právní rámec. Přesto jsme ve firmě přijali rozhodnutí a na vlastní riziko začali čerpat s tím, že věřím, že v následujícím čase během dalších jednání najdeme odpovídající řešení,“ uvedl Pavel Lazar. Výkonného ředitele Tatra Tucks doplnil ještě ředitel správy majetku automobilky Jan Jurkovič. „V zásadě můžeme v souladu s manipulačním řádem načerpat až 200 tisíc m3. Ovšem nedostali jsme 100% odpověď od Povodí, jak můžeme dále s touto vodou nakládat. Přesný mechanizmus zpoplatnění jejího dalšího odběru není v tuto chvíli jasný, ale to jsou věci, které dokážeme vyřešit,“ věří Jan Jurkovič. Ten také upřesnil informace, že možnosti, kdy je možné vodu do přehrady čerpat, určuje nejen aktuální průtok v Lubině, ale třeba i doba, kdy se výše po proudu vypouštějí čističky odpadních vod. Tatra totiž podle jeho slov chce dbát na to, aby dopouštěním přehrady z řeky co nejméně uškodila kvalitě vody v nádrži.

V době, kdy je Větřkovická přehrada plná, její hladina je ve výšce 329,5 metru nad mořem. Ještě v polovině minulého týdne byla skutečná výška hladiny o tři metry níže. To se výrazně odráží především na rozloze vodního díla. Zatímco při plném stavu má hladina rozlohu asi 18 ha, aktuálně se její plocha pohybuje okolo 11 hektarů. Podle Pavla Lazara se na naplněnosti Větřkovické přehrady neblaze projevuje již několik let trvající sucho, které podle jeho slov podobně poznamenalo nejen Větřkovice, ale i další volní nádrže. „Globální změny klimatu a s nimi spojený pokles hladiny podzemních vod samozřejmě ovlivníme jen velmi omezeně. Musíme doufat, že nám trochu pomůže i příroda ,“ uvedl Pavel Lazar s odkazem na to, že od začátku letošního roku už hladina zcela přirozeně vystoupala o 1,2 metru, a i když současný stav vody v nádrži není sice ideální, v minulosti byla hladina i níž.

Dočerpávání z řeky podle představitelů Tatry není jediný způsob, jakým chce Tatra dosáhnout zvýšení hladiny v přehradě. V prvé řadě probíhá hydrogeologický průzkum vydatnosti pramenů Svěceného potoka. V současnosti Tatra řeší s ostravským biskupstvím, majitelem pozemků v místě prameniště, povolení vstupu expertům z VŠB za účelem provedení terénního průzkumu pramene hlavního přirozeného přítoku přehrady. Následovat pak má i vyčištění koryta potoka, které bylo údajně v minulosti zaneseno odpadem a poškozeno stavební činností.

Druhým významným krokem je omezení spotřeby technologické vody samotnou firmou. Do oprav rozvodů užitkové vody Tatra Trucks ve snaze zamezit masivním ztrátám v posledních letech investovala desítky milionů korun. Další dvacetimilionová investice byla podle ředitele Jurkoviče zahájena shodou okolností minulý týden a nový systém chlazení měl přinést dramatické snížení spotřeby technologické vody až o 50 tisíc m3.

Přestože množství vody v nádrži bylo hlavním tématem středečního setkání, které bylo výsledkem vlastní iniciativy dvojice obyvatel Lubiny Michala Poláška a Petra Filipa, došlo i na další otázky spojené s oblíbeným rekreačním místem zdejších lidí. Krátce se diskutovalo například o novém návštěvním řádu přehrady, který je podle názorů některých přítomných příliš restriktivní a omezuje některé volnočasové aktivity ve prospěch rybaření. Padl i návrh na vytvoření pracovní skupiny složené ze zástupců Tatry, města, místních občanů, rybářů a dalších zájmových stran, která by otázky budoucnosti přehrady společně řešila.

Šéf Tatry Pavel Lazar v závěru všechny přítomné ujistil, že nádrž ve Větřkovicích není pro Tatru jen zásobníkem technologické vody, ale její kroky z poslední doby jasně dokládají i snahu, aby přehrada sloužila veřejnosti jako rekreační oblast, a rozvoji tohoto zaměření chce být automobilka i nadále nápomocná.



RSS ikona
Prohlášení o přístupnosti    Mapa stránek    RSS