Město Kopřivnice - Kopřivnické noviny ze dne 28.05.2020 - Manuál má pomoci estetizovat veřejný prostor Kopřivnice
Přejít na hlavní navigaci Přejít na vedlejší navigaci Přejít na obsah
Hlavička stránky
logo Facebook Město Kopřivnice
Štefánikova 1163/12
742 21 Kopřivnice
Telefon: (+420) 556 879 411
E-mail: posta@koprivnice.cz
ID datové schránky: 42bb7zg
IČ: 00298077
DIČ: CZ00298077
Pohled na Kopřivnici - foto Ladislav Renner

Kopřivnické noviny

Kopřivnické noviny číslo 21/2020 ze dne 28.05.2020

Manuál má pomoci estetizovat veřejný prostor Kopřivnice

(Počet zobrazení: 251)
Kopřivnice (dam) – Zhruba za měsíc by Kopřivnice měla disponovat manuálem „Estetika Kopřivnice“. Materiál, který by měl pomoci městu alespoň částečně eliminovat vizuální smog ve veřejném prostoru, připravuje oddělení architektury zdejší radnice.

„Máme zpracováno zhruba 95 % dat, která jsme za pomoci dobrovolníků nashromáždili letos v únoru. Rozpracovaný koncept manuálu už jsme představili i vedení města, kompletně dokončen by měl být do konce června,“ říká Václav Kocián, vedoucí oddělení architektury. Ten také připouští, že předpokládal, že práce na manuálu budou o něco dál. Věc ale pozdržela i situace okolo šíření nemoci covid-19.

Víceméně hotová je analytická část. Sesbíraný materiál byl postupně nahráván na webovou stránku www.vizualnismog.cz. Ke každé fotografii bylo přiřazeno šest až sedm parametrů jako GPS lokace, druh reklamy, její umístění, aktuálnost a podobně. Díky tomu je možné se sesbíranými daty jednoduše pracovat, automaticky je třídit a vyhodnocovat. „Máme zpracováno asi 500, jak tomu říkáme, spotů. Jednotlivých reklam je podstatně víc. Jsou sice místa, kde je jen jedna reklama, ale i taková, kde je jich na jednom snímku 12. Kromě samotného města máme zmapovány i všechny místní části. Už nyní je možné říci, že nejčastější formou reklamy ve veřejném prostoru jsou plachty na oplocení. Je to dáno asi i tím, že je nejlevnější a oplocení je často velmi snadno dosažitelná plocha. Zřejmé je i to, že výrazně více reklamy je umístěno na pozemcích a objektech v soukromém vlastnictví,“ říká Václav Kocián. Ten s kolegyní nyní v grafickém softwaru upravuje snímky šesti vytipovaných míst tak, aby na nich bylo možné snadno vidět, jak vypadají nyní a jak by mohly vypadat po aplikaci pravidel navrhovaných Manuálem venkovní reklamy.

„Je to podle našeho soudu nejpřístupnější forma, jak principy manuálu vysvětlit co nejširší veřejnosti. Pravidla nastavená manuálem budou spíše obecná a měla by zasáhnout celé město. Pro mnohé lidi může být náročné představit si, jak se v praxi projeví pravidla a poučky, které platí nejen v Kopřivnici, ale po celém světě. Proto je chceme aplikovat na konkrétní místa ve městě, která dobře znají. Výsledkem je, že někdy stačí opravdu málo, aby dané místo dostalo nějaký řád a smysl a například dům, na kterém ta reklama je, mohl náležitě vyniknout, “ vysvětlil Václav Kocián.

V souvislosti s prací na Manuálu venkovní reklamy se radnice bude muset zamyslet také nad způsoby jeho budoucího uplatňování. Cesty jsou podle Václava Kociána v zásadě dvě. Jedna, represivnější, prostřednictvím striktních vyhlášek a jejich uplatňování, druhá pak sází spíš na pozitivní motivaci podnikatelů a obyvatel Kopřivnice. „Město by mohlo těm, kdo budou manuál respektovat a řídit se jím, nabídnout například zvýhodněnou cenu pronájmu veřejného prostranství, nebo možnost reklamy zdarma ve webovém prostoru,“ uvedl Václav Kocián s tím, že nastavení pravidel bude na komunálních politicích.

To, že cesta pozitivní motivace je průchodná, podle Kociána naznačují první zkušenosti. Už jen diskuze o otázce kultivace veřejného prostoru prý do kanceláře městského architekta přivedla několik podnikatelů, kteří s ním konzultovali vizuální stránku prezentace svých provozoven. „Ti lidé přicházejí ještě předtím, než byl nějaký manuál schválen, a aktivně se tím zabývají. To je pro veřejný prostor v Kopřivnici dobrá zpráva,“ soudí Václav Kocián.

Souběžně s Manuálem venkovní reklamy vznikají i webové stránky www.vizualnismog.cz, které by měly být zprovozněny na začátku června.

Kopřivnice je v tomto projektu pilotním městem, ale do budoucna se počítá s tím, že vizuálním smogem zamořená místa zde bude moci zveřejňovat každý, koho tato problematika zajímá.



RSS ikona
Prohlášení o přístupnosti    Mapa stránek    RSS